Om PluggaTryggt
PluggaTryggt handlar om hur skolor kan planeras, programmeras, utformas och byggas för att öka säkerheten
och tryggheten i skolan och ger fördjupad kunskap i hur riktlinjerna från BoTryggt2030 på bästa sätt bör appliceras.
Öka säkerheten och
tryggheten i skolmiljöer!
Stiftelsen Tryggare Sverige har tillsammans med Växjö kommun, Västerås stad och Hemsö fastighets AB utarbetat en handbok för planering av säkra och trygga skolmiljöer.
PluggaTryggt innehåller konkreta riktlinjer och checklistor med fokus på säkerhet och trygghet. Syftet med handboken är att bidra med ökad kunskap om hur skolor kan planeras, programmeras, utformas, byggas och förvaltas för att öka säkerheten och tryggheten.
Handboken riktar sig till arkitekter, stadsplanerare, byggföretag, fastighetsägare, fastighetsförvaltare, poliser, skolpersonal, politiker m.m.
BoTryggt2030
Handboken utgår från den modell som konkretiseras i BoTryggt2030. Modellen redogör för nio olika aspekter som samtliga handlar om att skapa skolor som är säkra och trygga för att främja elevers inlärningsförmåga, sömnvanor, positiva beteenden och psykiska hälsa.
Riktlinjerna under varje aspekt är uppdelad i två kategorier, byggnader och skolgården.

9 Aspekter
Vi har sammanfattat utgångspunkterna i PluggaTryggt i en modell bestående av nio aspekter. Aspekterna handlar i grunden om att skapa skolor som är säkra, trygga och attraktiva för alla, med rätt förutsättningar för att främja social kontroll.
De nio aspekterna består av följande: Gestaltning, mix av funktioner, tydlighet, social kontroll, belysning, skalskydd, förvaltning, information, mix av människor.

7 Planskeden
I PluggaTryggt beskrivs samhällsbyggnadsprocessen utifrån sju skeden: Översiktsplanering, idéskede, programskede, detaljplanering, projektering, byggskede, förvaltningsskede.
Indelningen bygger på Boverkets beskrivning av samhällsbyggnadsprocessen samt de diskussioner som förts med samarbetspartners i samband med framtagandet av BoTryggt2030.
